Dlaczego awokado zostało uznane za żywność wszechczasów?

awokadoWykopaliska dowodzą, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e. Ta subtropikalne roślina z Ameryki Środkowej została przywieziona do Europy przez konkwistadorów i do tej pory była uprawiana w wielu zakątkach świata. Jej angielska nazwa jest zniekształconym azteckim słowem ahuacalt, którym opisywano zarówno owoc, jak i jego jądro. W niektórych rejonach świata awokado nazywane jest gruszką aligatora ze względu na swój kształt oraz ciemnozieloną, chropowatą skórkę.

Awokado ceni się za walory smakowe i zdrowotne. Aztekowie i Inkowie wierzyli, że ta roślina ma właściwości afrodyzjaku. Zawiera dużo tłuszczu a mało cukru. Wartość energetyczna awokado wynosi 160 kcal w 100 g owocu jadalnego, z czego 7 g to węglowodany, 2 g to biało, a 15,3 g to tłuszcz (głównie w postaci jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, łatwo metabolizowanych przez organizm i zmieniane na energię). Awokado jest bogatym źródłem glutationu, silnego przeciwutleniacza (w badaniach laboratoryjnych wykazano jego hamujące działanie w stosunku do trzydziestu substancji rakotwórczych). Owoce są także źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego, luteiny, fitosteroli, karotenoidów, magnezu oraz potasu

Awokado w swoim składzie zawiera kwas oleinowy, który odgrywa istotną rolę w obniżaniu poziomu złego cholesterolu (LDL-chol). Natomiast dzięki obecności dużych ilości witaminy E oraz karotenoidów i kwasu foliowego, awokado działa przeciwnowotworowo (istnieją badania dotyczące potwierdzenia faktu spadku zachorowania na raka prostaty u osób spożywających regularnie awokado). Dodatek do sałatki awokado sprawia ze zawarte w niej karotenoidy wchłaniają się z 3-5 razy wiesza skutecznością. Największa zawartość karotenoidów zawiera najbardziej zielona warstwa owocu najbliżej skórki. Z tego powodu należy zawsze dobrze wyskrobywać skórkę awokado od wewnątrz.

Awokado oprócz tego ze jest doskonałym źródłem tłuszczów, ma również inne unikatowe właściwości. W USA powołano specjalną instytucje konsumencką HAB (Hass Avocado Board), której celem jest wspierania badań klinicznych określających skutki zdrowotne wynikające ze spożywania awokado. W szczególności cenione są badania dotyczące korzyści z spożywania awokado w chorobach układu krążenia, nadmierną masa ciała, cukrzycy (typu I i II) i jego wpływowi na zwiększanie absorpcji składników odżywczych przez organizm.

Dr. David Heber, autor badań z 2012 roku stwierdził, ze awokado poprawia czynność naczyń krwionośnych wpływa korzystnie na pracę nie tylko serca, ale całego układu krążenia. Tego samego roku portal Medical News Today informował: „Naukowcy zaobserwowali znaczny wzrost (około 70%) związku zapalnego IL-6 u zjadacza hamburgera cztery godziny po jego zjedzeniu, natomiast wpływ na IL-6 był znacznie mniejszy po tym czasie, kiedy zjedzono burgera z połówką świeżego awokado. Co zaskoczyło badaczy? Fakt, iż spożycie burgera z ze świeżym awokado nie wypływało na poziom trójglicerydów, pomimo iż dostarczono większej ilości tłuszczu.

W 2000 r. na Międzynarodowym Kongresie Chemicznym w Honolulu dr H. Kawagiszi z Uniwersytetu Szizuoka (Japonia) przedstawił zachęcające wyniki oddziaływania awokado na wątrobę porażoną wirusowym zapaleniem wątroby (WZW typu C)

Z kolei izraelscy naukowcy stwierdzili ostatnio, że spożywanie awokado przez trzy miesiące powoduje u badanych mężczyzn obniżenie „złego cholesterolu” o około 12%. Kardiolodzy australijscy z Centrum Medycznego Wesley, Queensland, badali grupę 15 kobiet. Były one na diecie wysokowęglowodanowej, a dodatkowo przez kolejne trzy tygodnie otrzymywały małe ilości zwykłego tłuszczu (20% zapotrzebowania kalorycznego), zaś przez następne trzy tygodnie duże ilości tłuszczu w postaci owoców awokado (37% kalorii). Surowe awokado krojono do sałatek lub rozsmarowywania na chlebie lub krakersach. Wyniki: średni poziom cholesterolu spadł o 5% na diecie niskotłuszczowej, zaś na diecie z awokado – 8,2%

Przy uczuleniu na lateks należy uważać na spożywanie awokado, ponieważ może dojść do wystąpienia reakcji krzyżowej z uwagi na pewne podobieństwa pod względem budowy.

Awokado w kuchni.

Awokado znane jest głównie z kuchni meksykańskiej, w której najczęściej wykorzystuje się je do przygotowania guacamole – czyli pikantnej pasty podawanej jako dodatek do tortilli i innych przekąsek. Jednak niewielu z nas wie, że możliwości zastosowania tego nieocenionego owocu w naszej kuchni jest znacznie więcej! Z awokado przygotujemy pyszne chłodniki, sałatki, nadzienia do faszerowanych jaj, czy sosów do makaronów.

Bibliografia

  1. Biggs
  2. Beata Cieślowska, Patrycja Cieslowska- Superfoods czyli żywność o wysokiej wartości odżywczej
  3. Katarzyna Lewko- Leczenie dobrą dietą
  4. http://winiary.media.pl/pr/315350/zielono-mi-czyli-awokado-w-naszej-kuchni?rss=true

 

Autor: Maciej Bońkowski